نمای سنگ رومی بهتر است یا فایبر سمنت برد ؟

نمای سنگ رومی بهتر است یا فایبر سمنت برد ؟ نمای ساختمان یکی از اصلی ترین مراحل ساخت و ساز یک بنا می باشد. همانطور که می دانید طراحی نمای ساختمان در زیباسازی و جلوه بصری آن بنا نقش بسزایی دارد . همانطور که در مقالات قبلی طراحی نما گفته شد نمای بیرونی یک ساختمان مانند لباس انسان می باشد که نشانه سلیقه صاحب ملک و طراح و سازنده نما می باشد پس انتخاب مصالح برای اجرای نما و طراحی نما و نورپردازی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. بسیاری از افراد هستند که برای انتخاب مصالح نمای خود بر سر دو راهی مانده و نمی دانند چه نوع مصالحی را باید برای اجرای نما انتخاب کنند. ما در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا نمای سنگ رومی بهتر است یا فایبر سمنت برد؟ پس تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

برای آنکه بدانیم نمای سنگ رومی بهتر است یا فایبر سمنت برد اول باید نسبت به هر دو نما و مصالح اجرای این نماها شناخت پیدا کنیم و مزایا و معایب هر کدام را بدانیم و باتوجه به سلیقه شخصی خود و هزینه قابل دسترس تمام زوایای اجرای نمای سنگ رومی یا فایبر سمنت برد را بسنجیم و بعد تصمیم بگیریم. در این قسمت از مقاله به شرح مختصری از نمای سنگ رومی می پردازیم و مزایا و معایب آن را بازگو می کنیم.

وجود یک نمای پرطرفدار که آراستگی و چشم‌نوازی را برای بخش خارجی ساختمان به ارمغان بیاورد، از دغدغه‌های اصلی مالک یا معمار ساختمان، به شمار می‌رود. نمای ساختمان، علاوه‌بر کارکرد بصری و زیباشناختی خود، به منزله یکی از لایه‌های محافظ ساختمان نیز در نظر گرفته می‌شود. هارمونی با بافت و منظر شهری، از دیگر ویژگی‌های یک نمای پرطرفدار است.

نمای سنگ رومی چیست؟

یک نمای پرطرفدار با اجزای فراوان و پیچیده، با به کارگیری و ترکیب سنگ‌های خاص است. نمای سنگ رومی، ظاهری باشکوه و پرابهت به ساختمان‌های امروزی بخشیده است. در واقع، مسئله حائز اهمیت در ساخت نمای سنگ رومی ساختمان‌ها و سازه‌های شهری، شیوه طراحی ، آماده‌سازی و اجرای پیچیده آن است که سبب شده است این نما از سایر نماهای سنگی متمایز شده و جدیدترین نماهای سنگی خلق شوند.

اجرای نمای سنگ رومی با چه مصالحی می باشد؟

در اجرای نمای سنگی رومی از مصالح مختلفی استفاده می‌شود. برخی از این نماها تمام سنگ هستند و از سنگ‌هایی مانند مرمر, گرانیت و … در ساخت آن‌ها به کار رفته است. گروهی دیگر از نمای سنگی رومی ساختمان‌ها با استفاده از سیمان و به ویژه سیمان سفید، ساخته می شوند. از آن جایی که بودجه لازم برای طراحی و ساخت نمای رومی سیمانی نسبت به نماهای رومی ساخته شده از سنگ طبیعی کمتر است، شاهد افزایش ساخت و عرضه چنین نمای پرطرفدار، هستیم.

مزایا و معایب نما سنگ رومی چیست؟

از مزایای نمای سنگی رومی، القای حسی از ابهت، تجمل و مرفه بودن به کاربران و ناظران خارجی است. همچنین با نورپردازی های وسیع به کار رفته در این نوع نما، ساختمان همانند یک جواهر درخشان و نورانی جلوه‌گر می‌شود. چنین نورپردازی‌ها و قرار دادن پروژکتورهای نامناسب، موجب مزاحمت و اذیت و آزار همسایگان در زمان استراحت شبانگاهی می‌شود؛ از معایب این نوع نمای سنگی رومی محصوب می‌شود.
استفاده بیش از اندازه و غیر منطقی از سطوح و احجام پیش‌ساخته سنگی در ساخت نمای سنگی رومی اگرچه به ساخت جدیدترین نماهای سنگی می‌انجامد، اما سبب بروز تعارضات جدی فرهنگی و اجتماعی نیز می‌شود. تقلید از معماری و نمای کلیساها و کاخ‌های اروپایی نمایان‌گر تغییر ذائقه معماری مردم و ایجاد انتظارات جدید در طراحی سازه‌های شهری است.

نمای سنگ رومی بهتر است یا فایبر سمنت برد ؟

نمای سنگ رومی بهتر است یا فایبر سمنت برد ؟

دلیل محبوبیت نمای ساختمان رومی

نمای ساختمان رومی به‌عنوان نمای یک ساختمان تجملاتی و پر تزیینات شناخته می‌شود. زیاد بودن جزئیات نمای ساختمان رومی باعث پر طرح و نقش شدن نمای ساختمان میشود. پس طرفداران طراحی‌های پرزرق‌ و برق اولین انتخابشان سبک رومی است.

از طرف دیگر نمای ساختمان رومی به خاطر داشتن المان‌هایی مانند ستون‌های برجسته به‌عنوان سبک سلطنتی شناخته می‌شود و اقشاری از مردم ذاتاً خواهان سلطنت گرایی هستند پس سبک انتخابی‌شان بدون شک رومی خواهد بود.

از زاویه دیگر گران بودن اجرای نمای ساختمان رومی باعث شد که سرمایه‌داران برای به نمایش گذاشتن سرمایه‌شان خواهان اجرای نمای رومی باشند.‏

نمای فایبر سمنت برد چیست؟

فایبر سمنت برد ها در واقع صفحات تقویت‌شده سیمانی هستند. در ساخت این صفحات از الیاف سلولزی، الیاف شیشه و مواد افزودنی دیگر استفاده‌ شده است که در دستگاه اتوکلاو سخت می شوند. به دلیل داشتن الیاف مختلف، این صفحات عایق رطوبت نیز هستند.از این صفحات علاوه بر نما در پارتیشن بندی، سقف و کف نیز استفاده می شود.

مزایا و معایب فایبر سمنت برد چیست؟

نمای فایبر سمنت برد قیمت مناسبی دارد و چون دارای سرعت اجرای بالایی می باشد می تواند گزینه ی خوبی برای نمای ساختمان باشد. پانل های فایبر سمنت برد در رنگ ها و ابعاد مختلف تولید و اجرا می شوند. پانل طرح چوب این محصول بیشترین کاربرد را دارد.
سمنت برد ها در مقابل تغییرات درجه حرارت و آب و هوا و همچنین در مقابل فشار های زیاد دوام و پایداری خوبی دارند. بسیاری از پیمانکاران نما در مناطق با آب و هوای سرد که اصولا سنگ ها دارای مقاومت پایین تری برای اجرای نما در مقابل این نوع آب و هوا هستند از فایبر سمنت برد برای اجرای نمای ساختمان های خود استفاده می کنند با توجه به مقاومت بالا این نوع مصالح در برابر برف و باران و باد یکی از پر طرفدارارترین مصالح می باشد. همچنین فایبر سمنت در اجرای نمای ساختمان ها در مناطق گرم نیز بسیار پرکاربرد می باشد.

پانل های فایبر سمنت برد در مقابل آتش سوزی مقاوم هستند.و می توان گفت عایق مناسبی برای آتش سوزی می باشند.

مزایای نمای سمنت برد به اختصار :

  • اجرای خشک و بدون نیاز به ملات

  • قابل‌اجرا در سازه‌های سبک LSF

  • اجرای بسیار سریع و آسان

نمای سنگ رومی بهتر است یا فایبر سمنت برد ؟

با توجه به مطالبی که در قسمت بالای این مقاله گفته شد باید بگوییم در واقع ما نمی توانیم بگوییم نمای سنگ رومی بهتر است یا فایبر سمنت برد، زیرا هریک از این اجرای نماها کاربرد خاص خود و مزایا و معایب خود را دارا می باشند. باید این نکته را به خاطر داشته باشید که انتخاب نما یک تصمیم شخصی می باشد و کارشناسان در این امر فقط می توانند شما را راهنمایی کنند و در آخر این خود شما هستید که تصمیم نهایی را می گیرید. بسیاری از افراد هستند که اولین فاکتور برای انتخاب نما هزینه مصرفی را در نظر می گیرند با توجه به توضیحاتی که در قسمت بالا گفته شد برای این افراد انتخاب نمای سنگی نمی تواند انتخاب مناسبی باشد زیرا نمای سنگ رومی گران قیمت می باشد و همچنین افرادی هستند که نماهای ساده و مدرن را به نماهای پر زرق و برق و تجملاتی ترجیح می دهند و با توجه به توضیحات بالا  نمای فایبر سمنت برد گزینه مناسبی می باشد.

در آخر می توانیم به شما توصیه کنیم با توجه به مزایای بالا فایبر سمنت برد و قیمت مناسب آن برای خرید گزینه بسیار مناسبی برای اجرای نما می باشد که نظر اکثر پیمانکاران نما را به خود جلب کرده است. امیدواریم با مطالبی که برای شما در این مقاله بیان شد بهترین انتخاب را انجام بدید و مناسب ترین نما را به سلیقه خود برگزینید.