الگوریتم پاندا به چه فاکتورهایی توجه میکند؟
بعد از اینکه با علت و تاریخچه الگوریتم پاندا آشنا شدیم، باید بدانیم این الگوریتم دقیقا چه فاکتورهایی را در سایت بررسی میکند؟ مهمترین این فاکتورها شامل موارد زیر میباشد:
1. محتوای تکراری
یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که خون پاندا و گوگل را به جوش میآورد، استفاده از محتوای کپی شده از سایتهای دیگر و یا حتی سایت خودتان است. برای آنکه بتوانید امتیاز قابل توجهی از گوگل بگیرید، باید محتوای شما خاص و یونیک باشد.
برای مثال اگر شما فروشنده یک محصول خاص در مدلهای مختلف هستید که ویژگیهای مشابه دارند، نباید از یک متن یکسان برای تمامی آنها استفاده کرده و فقط نام مدل را تغییر دهید. شما باید برای هر مدل محتوای جداگانه، متفاوت و با کیفیت بنویسید.
2. محتوای کم حجم
بسیاری از سایتها صفحات خود را با مطالب متنوع و زیاد اما با حجم و تعداد کلمات کم پر میکنند. این مساله نه تنها از نظر گوگل و سئو مناسب نبوده بلکه تاثیر منفی نیز دارد. الگوریتم پاندا نسبت به محتواهای کم حجم حساس بوده و آنها را بی کیفیت میداند. از نظر الگوریتم پاندا یک محتوا باید به قدری کامل باشد که کاربر با خواندن آن تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کند.
3. محتواهایی بدون منابع معتبر
در صورتی که شما برای نگارش مطالب خود از سایتهای داخلی و خارجی معتبر استفاده میکنید، میتوانید در انتهای مقاله لینک آنها را قرار دهید. این مساله به گوگل نشان میدهد که شما به صحت و اعتبار مطالبی که در سایت خود قرار میدهید اهمیت میدهید.
4. اشکالات نگارشی و غلطهای املایی
از دیگر فاکتورهایی که الگوریتم پاندا نسبت به آن حساس است، وجود ایرادهای نگارشی و غلطهای املایی در محتوا است. تا قبل از استفاده از این الگوریتم محتواهای سایتها پر بود از کلمات اشتباه با ویرایش غلط که گوگل به آن توجهی نمیکرد. پاندا متوجه این مساله شده و در حال حاضر روی آن دقت زیادی به خرج میدهد.
5. درج آگهیهای تبلیغاتی بیش از حد
بدون شک یکی از مواردی که شما میتوانید از طریق آن درآمدزایی کنید، درج آگهیهای تبلیغاتی شرکتها، محصولات و برندهای دیگر است. شما همچنین میتوانید به صورت تبادلی با سایتهای دیگر همکاری کرده تا آنها نیز برای شما در سایت خود تبلیغ کنند. این مساله هم میتواند تعداد مخاطبان شما را افزایش داده هم سئو سایت را ارتقا دهد.
از نظر الگوریتم پاندا مشکل زمانی پیش خواهد آمد که شما آگهیهای تبلیغاتی را بیش از حد مجاز در سایت خود درج کنید. این مساله باعث نارضایتی مخاطبان و گوگل شده و رتبه سایت را پایین خواهد آورد.
6. صفحات ناسازگار با گوگل
گوگل و الگوریتم پاندا نسبت به قولهایی که به کاربران خود میدهید بسیار حساس بوده و آنها را پیگیری میکند. برای مثال شما برای افزایش نرخ کلیک سایت خود مژده 40 درصد تخفیف ویژه یا جوایز خاصی را به کاربران خود میدهید.
اگر کاربران بعد از کلیک روی لینک مورد نظر با صفحات اشتباه یا چیزی متفاوت مواجه شوند، الگوریتم پاندا آن را تشخیص داده و سایت شما را بی کیفیت درنظر خواهد گرفت.
7. سایتهای مسدود شده
اگر گوگل صاحب امتیاز سایت را بشناسد و در کارنامه قبلی او سایتهای مسدود و یا اسپم شده وجود داشته باشد، نسبت به آن حساسیت بیشتری به خرج میدهد. اگر وب سایتی توسط الگوریتمهای گوگل مسدود شده باشد، پاندا آن را سایتی بی ارزش و کم اعتبار خواهد دانست.
8. تعداد بیش از حد کلمات کلیدی
یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که بر سئو سایت تاثیرگذار است، تعداد کلمات کلیدی به کار رفته در متن است. در صورتی که تعداد این کلمات در محتوای شما کم باشد، موتورهای جست و جو دقیقا متوجه نخواهند شد که محتوای شما در چه موردی است و آن را هنگام جست و جوی کاربران نمایش نخواهند داد.
نقطه مقابل این مساله تعداد بیش از حد کلمات کلیدی در یک متن است. اگر شما برای گول زدن موتورهای جست و جو متن خود را از کلمات کلیدی پر کنید، الگوریتم پاندا متوجه آن شده و محتوای شما را بی کیفیت خواهد دانست.
9. عدم استفاده از ابزارهای موجود
الگوریتم پاندا مخالف سرسخت مطالب بی روح و بدون جذابیت است. اگر محتوای شما تنها یک متن بوده و در آن از ابزارهایی مانند فیلم، فایل صوتی، تصویر و غیره استفاده نشده باشد، پاندا آن را یک محتوای بی کیفیت در نظر گرفته و رتبه پایینی به آن اختصاص خواهد داد.
10. استفاده از مطالب غیر مرتبط
از دیگر فاکتورهایی که الگوریتم پاندا به آن توجه میکند، تناسب موضوعات و مطالب نشر شده در سایت است. برای مثال اگر شما در سایت پزشکی یا علمی خود مطالبی مربوط به موسیقی یا خرید قرار دهید، چندان به مزاج پاندا خوش نخواهد آمد!
11. بستن کامنت و نظرسنجی برای خوانندگان
اگر به دنبال آن هستید که توسط الگوریتم پاندا رتبه قابل قبولی به دست آورید، در پایان همه مطالب یا برخی از آنها، به خوانندگان خود اجازه دهید نظرات خود را در کامنت و نظرسنجی بیان کنند. بستن کامنتها میتواند پاندای گوگل را بی حوصله و یا حتی عصبانی کند!
12. به روز نکردن مطالب قبلی
شاید برایتان جالب باشد که بدانید به روز رسانی کردن مطالب قبلی به اندازه نشر مطالب جدید در سئوی سایت تاثیرگذار است. بسیاری از کارشناسان این حوزه حتی اهمیت به روز رسانی مطالب را بیش از نشر مطالب جدید میدانند. این مساله نیز از دیگر فاکتورهایی است که الگوریتم پاندا به آن توجه میکند.
13. جامع بودن محتوا
محتوایی که در مورد یک موضوع منتشر میکنید باید به قدری جالب باشد که خواننده بتواند پاسخ تمامی سوالها و ابهامات خود را به دست آورد. شما باید بتوانید از اضافه گویی خودداری کرده و در عین حال مطالبی جامع و کامل بنویسید.
14. تراکم کلمه کلیدی
علاوه بر تعداد کلمات کلیدی، نحوه تراکم و پخش شدن آن نیز در محتوا بسیار مهم است. متن شما باید به گونهای نگارش شود که کلمات کلیدی به طور یکنواخت از ابتدا تا انتهای متن به کار برده شوند. همچنین حتما کلمه کلیدی را نیز در عنوان خود قرار دهید چرا که پاندا نسبت به آن حساس است.