سهولتی که امروزه می توانیم با آن خرید کنیم، خیره کننده است. خرید تقریباً آنی به یک امر عادی تبدیل شده است، و آیا ما قدردان آن نیستیم! از دیدگاه یک خردهفروش، همه چیز در مورد آسانتر کردن خرید برای مشتریان است. این نقاط تماس مختلفی را پوشش می دهد، اما یک وب سایت دائمی است که از طریق آن خرید می کنند. امروز نیازی نیست در مورد اهمیت یک وب سایت خوب برای یک خرده فروش صحبت کنیم. اما ما باید برخی از ظرافت ها و عناصری را که می تواند تفاوت بزرگی در موفقیت فروشگاه آنلاین شما ایجاد کند، بررسی کنیم. یکی از زمینه هایی که به طور خاص باید در نظر گرفت نحوه دسترسی به وب سایت شما است. امروزه خرید از طریق دستگاههای دستی شخصی امری عادی است که از طریق تلفنهای هوشمند، تبلتها و بسیاری از اشکال دیگر فناوری برای راهاندازی انجام میشود.
کاربران هنگام خرید از طریق دسکتاپ و دستگاه تلفن همراه ، مرور می کنند و رفتار متفاوتی از خود نشان می دهند. یکی از تفاوتهای اصلی اندازه صفحهنمایشهای مورد استفاده در سایتهای تلفن همراه است، در حالی که عناصر دسترسی مانند اندازه متن و روشنایی عواملی هستند که درک و پیادهسازی مؤثر نسبت کنتراست را مهمتر میکنند. این امکان ایجاد یک طرح جامع را فراهم می کند.
این تغییر به سمت موبایل چیزی است که از منظر طراحی نمی توان آن را نادیده گرفت. اگر اینطور باشد، تجربه کاربری (UX) که ارائه میکنید به شدت آسیب خواهد دید. اینجاست که طراحی موثر برای موبایل خودش را نشان می دهد.معتقدیم برای ارائه یک تجربه کاربری سطح بالای تلفن همراه بسیار مهم است و می تواند به افزایش نرخ خرید موبایل کمک کند.
1- طراحی را با در نظر گرفتن موبایل شروع کنید
هنگام طراحی یک وبسایت جدید یا طراحی مجدد یک وبسایت موجود، ما از شروع از طریق تلفن همراه حمایت میکنیم و سپس به پیشرفت تدریجی در اندازههای دستگاههای بزرگتر نگاه میکنیم. شانس این است که بخش قابل توجهی از پایگاه کاربران شما به هر حال از دستگاه های تلفن همراه استفاده کنند، اما متناسب کردن ایده ها و سبک طراحی شما در محدودیت هایی که موبایل ایجاد می کند به شما امکان می دهد ایده های طراحی خود را به طور موثر در فضای دسکتاپ و لپ تاپ گسترش دهید. انجام این کار آسانتر از معکوس است، جایی که عناصر را حذف می کنید و در نتیجه UX را به طور بالقوه محدود می کنید.اگر از پلتفرم های آماده مانند فروشگاه ساز اوژن استفاده می کنید نباید نگرانی بابت موبایل فرندلی بودن آن داشته باشید، چون این پلتفرم ها از ابتدا سازگار با موبایل طراحی می شوند ، اما اگر از دیگر پلتفرم ها برای فروشگاه اینترنتی استفاده می کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید:
2- از داده ها استفاده کنید
مانند هر تصمیم دیگری برای طراحی، ما احساس می کنیم که استفاده از داده ها بهترین راه برای اطلاع از انتخاب شما است. یک رویکرد مبتنی بر داده به شما امکان می دهد تا عادات و خواسته های خاص بازدیدکنندگان سایت خود را برآورده کنید. ابزارهایی مانند Google Analytics و Hotjar می توانند بینش عمیقی در مورد نحوه استفاده افراد از سایت شما ارائه دهند. این به شما این احساس را می دهد که بهترین راه برای تامین این موارد از طریق طراحی کلی سایت و نقاط تماس خاص شما وجود دارد.
3 – اجازه دهید طراحی واکنشگرا شکوفا شود
به دلیل نیاز به پاسخگویی به انواع دستگاهها و اندازههای دستگاه، رویکرد طراحی واکنشگرا امروزه برای سایتهای موفق بسیار مهم است. روشهای مختلفی وجود دارد که میتوان سایتها را بهمنظور ایجاد یک تجربه کاربری یکپارچه و مثبت بدون توجه به دستگاه خاصی که کاربر استفاده میکند، واکنشگرا ساخت. اینها شامل طراحی به صورت شبکه ای برای اطمینان از گسترش و جمع شدن همه اجزا به دلخواه شما، و در نظر گرفتن جهت صفحه و نحوه نمایش چیزها هنگام نمایش افقی یا عمودی است. ملاحظات دیگر باید شامل تنظیم رابط کاربری برای تناسب با اندازههای مختلف صفحهنمایش و اطمینان از اینکه آیکونها و تصاویر خروجیهای با وضوح بالا را ارائه میدهند، باشد. با این حال، این موارد باید در صورت امکان بر اساس برداری باشد تا اندازه فایل پایین بماند و در نتیجه بر سرعت صفحه تأثیر منفی بگذارد.
4- آن را سریع نگه دارید
سرعت سایت بخش مهمی از تجربه کاربر است و بر ارزش سئوی شما نیز تاثیر دارد. طراحی می تواند نقش مهمی در این امر ایفا کند، زیرا سرعت بارگذاری سریع صفحه بهترین راه برای علامت زدن این کادر است. این را می توان از منظر طراحی با تصاویر مناسبی که ظاهر شدن روی صفحه کاربر به سن نیاز ندارد، به دست آورد. گوگل همچنین اخیراً یک علامت نشان سریع برای صفحاتی که به سرعت بارگذاری میشوند راهاندازی کرده است – چیزی که به طور بالقوه میتوان آن را هدف قرار داد.
5 – نقاط تماس را مشخص کنید
همه اینها در مورد این است که بدانید افراد در سایت تلفن همراه شما کجا را لمس می کنند و این دانش را در طراحی خود برای ارتقای UX تطبیق دهید. برای مثال، یک خردهفروش میخواهد فونتهای بزرگتر و دکمههای واضحتری داشته باشد تا دسترسی به سایت خود را افزایش دهد و جمعیتی بزرگتر را تامین کند. املاک و مستغلات کلی مورد نیاز بین 40x40px و 58x58px است، اما بسته به منبع و کاربر متفاوت است. بنابراین مطمئن شوید که چیزهایی را برای ما قابل کلیک کردن کنیدبا فضای کافی، هیچ کس دوست ندارد دکمه های کوچک یا به اشتباه روی چیز دیگری کلیک کند. در رایانههای رومیزی و لپتاپها، میتوانید ویژگیهای خاصی را که هنگام نگهداشتن ماوس روی صفحه یا جابجایی عناصر صفحهتان اتفاق میافتد، اجرا کنید. اما در تلفن همراه، اینها خوب نیستند زیرا تجربه باید ساده تر و آسان تر باشد. شما میخواهید دکمهها و ویژگیها قابل کلیک باشند تا تجربه کاربری ساده و آسان را در تلفن همراه فعال کنید.
6 – ناحیه انگشت شست را در طراحی فروشگاه برای موبایل بشناسید
این امر به ویژه هنگام خرید از طریق تلفن همراه مهم است، زیرا انگشت شست شما تمایل دارد همه کارها را انجام دهد. اما مگر اینکه نوعی انگشت شست بزرگ داشته باشید، فقط می تواند به یک فاصله معین از دستگاه تلفن همراه شما برسد. این بدان معناست که قرار دادن دکمه ها و عملکردهای مهم در دسترس انگشت شست برای UX کلی مهم است. ممکن است استفاده از انگشت دیگری برای دستیابی به بخشهای خاصی از صفحهنمایش کار مهمی به نظر نرسد، اما این چیزهای کوچک به زودی جمع میشوند و UX منفی فزایندهای ایجاد میکنند.
7 – سلسله مراتب بصری را در فروشگاه اینترنتی به درستی رعایت کنید
سلسله مراتب بصری و سلسله مراتب محتوای یک وب سایت اصول واقعاً مهمی هستند که کلید ارائه یک UX چشمگیر هستند. در رایانههای رومیزی و لپتاپها، این نشان میدهد که چه چیزی در بالا یا پایین قرار میدهید، اما در دستگاههای تلفن همراه، زیرا کاربران به پیمایش عادت دارند، این موضوع کمتر است. این بدان معنا نیست که میتوانید از این سلسلهمراتب چشمپوشی کنید، اگرچه، همانطور که در مورد فضا در دستگاههای تلفن همراه پریمیوم است، مسلماً درست کردن آنها مهمتر است. با توجه به محتوا، همه چیز این است که مطمئن شوید محتوا به ترتیب درست ظاهر می شود و مهمترین محتوا بیشترین دیده شدن را دارد. استفاده از تایپوگرافی مقیاسبندی شده و فونتهای وزندار میتواند به اطمینان حاصل شود که هدرها و متن متن مکمل یکدیگر هستند، در حالی که اطمینان از مناسب بودن تصاویری که استفاده میکنید و نسبت تصاویر به پسزمینه، جذابیت بصری و دسترسی به سایت شما را افزایش میدهد.
8 – نمادهای کلیدی خود را واضح نشان دهید
همه خرده فروشان آنلاین باید مجموعه ای از نمادهای کلیدی مهم را داشته باشند که کاربران بتوانند به سرعت و به راحتی در طول بازدید خود به آنها بازگردند. اینها ممکن است شامل سبد خرید ، صفحه حساب یا لیست مورد نظر آنها باشد. در تلفن همراه، این ها باید به راحتی در دسترس باشند و سرصفحه های چسبنده یا پاورقی های چسبنده، منطقه بزرگی از صفحه را برای انجام این کار فراهم می کنند. نمادهایی که این گزینه ها را نشان می دهند نیز باید واضح و قابل درک باشند، در حالی که استفاده از متن به عنوان بخشی از آنها می تواند از نقطه نظر دسترسی مفید باشد.
9 – عملکرد خود را مرتب کنید
تعدادی از عناصر سایت وجود دارد که در دسکتاپ یا لپ تاپ نسبتا قابل پیمایش هستند، اما در تلفن همراه بسیار کمتر. نمونه ها شامل فرم هایی هستند که باید پر شوند. اینها واقعاً به خوبی به موبایل تبدیل نمی شوند، دقیقاً مانند منوهای کشویی که نمی توانند به راحتی انتقال را انجام دهند. به همین ترتیب، چرخش بنر و چرخش محصولات تمایلی به پخش نرم روی موبایل ندارند. طراحی سایت تلفن همراه خود به گونه ای که جایگزین های خوشحال کننده ای داشته باشد، UX شما را به سطوح بالاتری می برد.
10- طراحی فروشگاه اینترنتی را ساده نگه دارید
ممکن است در مورد یک وب سایت اتفاقات زیادی رخ دهد. اما در موبایل، بیشتر است. ساده نگه داشتن طراحی خود، با استفاده مؤثر از محتوا و فضای خالی، فقط تجربه ای تمیزتر و روان تر را ایجاد می کند و احتمال هر گونه عوارض ناخواسته استفاده را از بین می برد.
اهمیت درست کردن طراحی و UX وب سایت شما را نمی توان نادیده گرفت. تغییر به سمت تلفن همراه، پستهای هدف را جابهجا کرده است، اما بسیاری از برندها حضور آنلاین خود را برای تطبیق با این تغییر تطبیق نمیدهند. همین اشتباه را نکنید!