نحوه درزگیری فایبر سمنت برد با چسب پلی اورتان

یکی از انواع نمای ساختمان ، نمای فایبرسمنت برد است . این نوع نما ویژگی های خاص خود را دارد و به همین علت مورد توجه سازندگان قرار می گیرد . معمولاً هنگام نصب فایبر سمنت برد ، درز هایی در بین صفحات درزهایی وجود دارد که باید با مواد مناسب پر شود . که در قسمت های کف یا دیوار اهمیت بیشتری دارد ، به طور کلی درزگیری با یک ماده ی مناسب که بتواند رطوبت و گرد و غبار را به درون خود راه ندهد انجام می شود . درزگیری و چسباندن فایبر سمنت برد باید به خوبی انجام شود تا نصب موفقی داشته باشید و معمولاً از موادی مانند اپوکسی و چسب پلی اورتان برای درزگیری فایبر سمنت برد استفاده می شود . در ادامه به معرفی چسب پلی اورتان و نحوه استفاده از آن می پردازیم . 

چسب پلی اورتان چیست؟

این چسب نوعی پلیمر است که در ساختار آن واحدهای زنجیره ای آلی به اورتان متصل شده اند . این محصول برای درزگیری فایبر سمنت برد به میزان زیادی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند هم به صورت انعطاف ناپذیر و هم به صورت انعطاف پذیر بر روی سطوح باقی بماند . هنگام اجرای فایبر سمنت برد ، بین آن ها فضایی اندک برای مواقعی که ممکن است انبساط و انقباض ایجاد شود باقی می ماند . به همین باید از درزگیرهایی که قابلیت انعطاف مناسبی داشته باشند استفاده می شود . در صورتی که درزگیری انجام نشود ، رطوبت ، گرد و غبار و حتی جانوران به بخش های درونی سازه نفوذ کرده ، و تمامی مزایایی که برای این مصالح در نظر گرفته شده است ، بی اثر می شوند .

نحوه درزگیری فایبر سمنت برد با چسب پلی اورتان

نحوه درزگیری فایبر سمنت برد با چسب پلی اورتان

چسب پلی اورتان در چه مواردی استفاده می شوند؟

استفاده از این چسب ها برای اکثر مصالح ساختمانی کاربرد دارد و به همین علت است که جز بهترین و پرمصرف ترین مواد محسوب می شود . چسب های پلی اورتان جهت چسباندن تمامی مواد طبیعی ، متخلخل یا غیرمتخلخل همچون مواد چوبی ، فایبر سمنت برد ، سمنت برد ، لاستیک ، اپوکسی ، چرم ، کاشی ، شیشه ، بسیاری از پلاستیک ها ، بتن ، آجر و … قابل استفاده می باشد .

در برخی موارد در روش های نصب که فایبر سمنت بردها بر روی همدیگر همپوشانی دارند ، استفاده از درزگیر به مقدار کمی صورت می گیرد ، توجه داشته باشید درزگیری بین مصالح فقط مربوط به زمانی می شود که دو پانل بر روی هم قرار گرفته اند . حتی در برخی موارد این کار انجام نمی شود، اما در مواقعی که پانل های سیمانی الیاف دار در کنار هم و به صورت کاملاً افقی استفاده شده است ، درزگیری باید با دقت بالا انجام شود.

نحوه درزگیری فایبر سمنت برد با چسب پلی اورتان چگونه است؟

بعد از اجرا و نصب فایبر سمنت برد، مرحله ی بعدی درزگیری است . چسب های پلی اورتان در یک محفظه که دارای نوک تیزی برای خروج چسب از آن است، قرار دارد . این چسب را در بین صفحات با دقت فشار داده و تخلیه می کنند . این کار باید به دقت انجام بگیرد، به گونه ای که فایبر سمنت برد دارای سطحی صاف باشد . اگر گاهاً مقداری از چسب بر روی بخش های دیگر ریخته شد ، می توان آن را به راحتی پاک کرد و هیچ اثری نیز بر جای نمی ماند .
البته باید توجه داشته باشید ، اگرچه پلی اورتان دارای مقاومت خوبی در برابر آب است اما این چسب برای بعضی از مکان ها مناسب نمی باشد به طور مثال برای فضاهایی مانند استخر که به مدت زیادی آب در آن وجود دارد ، چسب مناسبی محسوب نمی شود .