رابطه آب آشامیدنی و سلامتی شما

رابطه آب آشامیدنی و سلامتی شما : چرا آب برای سلامتی مهم است؟ چقدر آب بنوشم؟ آیا آب بطری سالم تر از آب لوله کشی است؟ چگونه می توانم هیدراته بمانم؟ وقتی به اندازه کافی آب ننوشید چه اتفاقی می افتد؟ آیا نوشیدن آب زیاد ممکن است؟ آیا خرید آب بطری شده می تواند مواد معدنی لازم بدن را تامین کنید؟ نوشیدن مقدار زیادی آب در روز برای سلامتی ضروری است. آب آشامیدنی سالم بهترین انتخاب برای هیدراته ماندن است.

چرا آب برای سلامتی مهم است؟

آب یک بخش ضروری از یک رژیم غذایی متعادل سالم است زیرا بدن برای عملکرد صحیح به آن متکی است. بین 50 تا 80 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. تمام فرآیندهای شیمیایی بدن در آب انجام می شود. ما برای هضم، جذب مواد مغذی، کمک به حرکت، دفع مواد زائد و تنظیم دمای بدن به آب نیاز داریم.

اگر بدن آب کافی نداشته باشد (که به عنوان کم آبی شناخته می شود)، به خوبی عمل نمی کند. افرادی که هر روز به اندازه کافی آب نمی نوشند بیشتر در معرض خطر سنگ کلیه، مشکلات دریچه های قلب و برخی انواع سرطان هستند. حتی کم آبی جزئی می تواند بر عملکرد فیزیکی و ذهنی تأثیر بگذارد.

نوشیدن آب نیز برای سلامت دهان ضروری است. آب آشامیدنی در اکثر مناطق حاوی فلوراید است که به محافظت در برابر پوسیدگی دندان کمک می کند. آب برای تولید بزاق نیز برای بدن لازم است که برای شستن غذا از دندان ها و کمک به جویدن، چشیدن، قورت دادن و هضم غذا بسیار مهم است. خرید آب آشامیدنی سالم همیشه می تواند شما را از آسیب های جدی در امان نگه دارد.

بسیاری از عملکردهای بدن انسان برای عملکرد صحیح به آب متکی هستند.

چقدر آب بنوشم؟

مقدار آبی که یک فرد باید بنوشد از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. این بستگی به نحوه عملکرد متابولیسم فردی شما، درجه حرارت، آنچه می خورید، سن شما و اینکه آیا شما یک بیماری پزشکی دارید یا خیر، دارد. نوشیدن آب کافی برای کودکان و افراد مسن بسیار مهم است.

ما حدود یک پنجم آب مورد نیاز خود را از غذا و بقیه را از نوشیدن مایعات دریافت می کنیم. بدن در طول روز از طریق تنفس و تعریق و همچنین با رفتن به توالت از شر آب خلاص می شود.

به عنوان یک قاعده کلی، مردان به حدود 10 فنجان مایعات در روز و زنان به حدود 8 فنجان مایعات نیاز دارند (اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی یک فنجان دیگر در روز اضافه کنید). نوزادان به 0.7 تا 0.8 لیتر مایعات در روز از شیر مادر یا شیر خشک نیاز دارند، در حالی که کودکان بین 4 فنجان (برای کودکان 1 ساله) تا 6 تا 8 فنجان در روز (برای نوجوانان) نیاز دارند.

شما می توانید آب را از هر مایعی دریافت کنید – از جمله چای و قهوه، آب میوه و نوشابه. اما مراقب باشید که چه مقدار از اینها را می نوشید زیرا می توانند شما را چاق کنند، به دندان های شما آسیب برسانند و اثر محرک ناخواسته ای داشته باشند.

آیا آب بطری سالم تر از آب لوله کشی است؟

آب بطری بیشتر از آب لوله کشی فوایدی برای سلامتی ندارد. آب لوله کشی به همان اندازه برای نوشیدن بی خطر است، مگر اینکه حادثه ای در منطقه رخ داده باشد که بر کیفیت آب تأثیر بگذارد، مانند سیل یا کشف باکتری در منبع. فلوراید موجود در آب لوله کشی نیز برای سلامت دندان ها مهم است. در این صورت ما خرید آب معدنی را به شما پیشنهاد می دهیم.

بسیاری از مردم معتقدند آب بطری سالم تر است زیرا حاوی مواد معدنی اضافه شده است. با این حال، مطالعات نشان داده است که آب بطری می تواند منیزیم، پتاسیم و کلسیم کمتری نسبت به آب لوله کشی داشته باشد. برخی از انواع همچنین می توانند حاوی سطوح بالاتری از مواد بالقوه مضر از جمله کلر، نیترات و مواد شیمیایی آزاد شده از پلاستیک مانند بیسفنول A (BPA) باشند.

آب بطری دارای کنترل کیفیت پایین تری نسبت به آب آشامیدنی شیر است، در حالی که بطری های پلاستیکی برای محیط زیست خوب نیستند.

چگونه می توانم هیدراته بمانم؟

برای هیدراته ماندن، مهم است که قبل از احساس تشنگی آب بنوشید. اگر ورزش می کنید یا اگر روز گرمی است، این امر به ویژه مهم است. حتی اگر تشنه نیستید، سعی کنید در طول روز به طور منظم آب بنوشید.

با رنگ ادرار می توانید متوجه شوید که به خوبی هیدراته شده اید یا خیر. اگر زرد کم رنگ یا کاهی رنگ است، احتمالا هیدراته شده اید. اگر تیره تر است، باید آب بیشتری بنوشید.

شما می توانید رنگ ادرار خود را در این نمودار رنگ ادرار ببینید – اما به یاد داشته باشید که مصرف برخی داروها یا مکمل های ویتامین می تواند رنگ ادرار شما را برای چند ساعت تغییر دهد.

4 روش که شما را هیدراته نگه میدارد :

همیشه یک بطری آب با خود حمل کنید

نگهداری آب سرد در یخچال در روزهای گرم

برای طعم دادن به آب با لیمو، توت فرنگی یا نعناع طعم دار کنید

همیشه هنگام غذا خوردن آب روی میز داشته باشید

وقتی به اندازه کافی آب ننوشید چه اتفاقی می افتد؟

ننوشیدن آب کافی می تواند شما را بسیار بیمار کند. کم آبی شدید می تواند منجر به سرگیجه و فروپاشی شود. اگر علائمی از کم آبی نشان دادید، فوراً مقداری آب بنوشید و اگر باز هم احساس بهتری نداشتید به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

افراد مسن بیشتر در معرض خطر کم آبی هستند زیرا به طور طبیعی احساس کمتری دارندتشنه هستند و ممکن است کلیه آنها نیز کار نکند. مشکلات حافظه، مصرف برخی داروها مانند دیورتیک ها و ملین ها و ناتوانی در حرکت برای نوشیدن نوشیدنی، همگی هیدراته ماندن را سخت تر می کنند.

برای افراد مسن، ننوشیدن آب کافی در طولانی مدت می تواند منجر به مشکلات جدی مانند یبوست، کاهش حافظه، ناتوانی در عملکرد، افتادن و سکته شود.

مواردی که نشان می دهد باید آب بیشتری بنوشید:

ادرار تیره

سر سبک

خستگی

تحریک پذیری

احساس تشنگی

از دست دادن اشتها

غش کردن

آیا نوشیدن آب زیاد ممکن است؟

در برخی افراد، نوشیدن بیش از حد آب می تواند منجر به یک وضعیت خطرناک به نام هیپوناترمی شود که در آن سطح سدیم در خون بسیار رقیق می شود. گاهی اوقات ممکن است این اتفاق برای افرادی بیفتد که در حین انجام فعالیت بدنی شدید، مانند دویدن ماراتن، بیش از حد الکل می‌نوشند. اگر شیر خشک آنها خیلی رقیق شده باشد، نوزادان نیز می توانند آب زیادی مصرف کنند.

افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، نارسایی قلبی یا بیماری کبدی که نمی توانند به طور موثر از شر آب بدن خلاص شوند، باید با پزشک خود در مورد میزان مصرف آب صحبت کنند. اگر برخی از بیماری های طولانی مدت پزشکی دیگر دارید، همچنین ایده خوبی است که عادات مصرف آب خود را با پزشک در میان بگذارید.