بین دو نمای سیمانی یا فایبرسمنت کدام بهتر است؟

درصورتیکه قصد دارید خانه جدیدی بسازید یا به این فکر می کنید که خانه شما نیاز به بازسازی و نو شدن دارد و به دنبال بهترین و مقرون بصرفه ترین متریال نما هستید ، ممکن است این شک و تردید در ذهن شما جا خوش کند که در بین دو نمای سیمانی یا فایبرسمنت کدامیک بهتر و مقرون به صرفه تر است! با کدامیک از این دو متریال می توان مخاطبان ساختمان خود را حیرت زده کنید؟ دوام کدامیک بیشتر است و کدامیک در برابر تغییرات جوی واکنش بهتری را از خود نشان می دهد؟ در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل در رابطه با این دو نما حرف بزنیم همراه ما باشید.

همه ما از قدیم الایام با سیمان و کاربرد آن در ساختمان سازی اشنایی داریم و می دانیم که یکی از نماهای قدیمی در ساختمان سیمان است که دلایل عملی متعددی برای آن وجود داشته است. البته امروزه نمای جدیدی به نام نمای فایبرسمنت به عنوان یک انتخاب جدید برای مصالح ساختمانی به کار گرفته می شود و مزایای متعددی حتی بیشتر از سیمان کاری دارد. ولی چرا؟ بیایید نگاهی ظریف به همین دو نمای سیمانی یا فایبرسمنت بیندازیم.

سه نکته مهم در مقایسه نمای سیمانی یا سمنت برد

  1. زیبایی
  2. دوام
  3. قیمت مقرون بصرفه

    ۱- زیبایی:

    ظاهر ساختمان همیشه اهمیت زیادی دارد زیرا اولین عنصر ساختمان رو به بیننده است. این مشکل از مرحله طراحی توسط معمار مورد توجه قرار می گیرد و در سایر زمینه های ساخت و ساز مانند اقتصاد پروژه دخالت می کند. ظاهر ساختمان علاوه بر شکل و فرم نما، به نوع متریال انتخابی نیز بستگی زیادی دارد. برای مصارف مختلف مانند اتوماسیون اداری، تجاری، مسکونی، فرهنگی، ورزشی و … نمی توانید از یک فرم و حتی از همان پیام رسان ها استفاده کنید.

    ۲- دوام:

    علاوه بر زیبایی نما، دوام و دوام نما به عنوان پوشش محافظ ساختمان بسیار مهم است. دوام نما شامل عناصری مانند مقاومت نما در برابر ضربه ها و فشارهای مکانیکی و دینامیکی، مقاومت در برابر عوامل اقلیمی مانند باد، باران، یخبندان و نور خورشید، مقاومت در برابر مواد خورنده و مواد شیمیایی و … می باشد.

    ۳- قیمت مناسب:

    هزینه پروژه های ساختمانی در تمامی موارد از جمله روکش نما موضوع مهم و قابل توجهی است. قیمت تمام شده نما همیشه در مقابل سوال کیفیت و دوام مصالح است. مبنای محاسبه اکثر نماسازان و پیمانکاران قیمت نما سنگ و یا هزینه نما سیمانی می باشد. اگرچه حتی این نماها به طور کلی هزینه بالایی دارند، اما چون قیمت آنها به صورت مقاله ارائه نمی شود، فشار روانی کمتری بر ذهن مالک یا سازنده وارد می کند.

    نمای سیمانی

    سیمان کردن نمای ساختمان روشی باستانی است که برای چندین دهه استفاده می شود. سیمان به معنای واقعی کلمه فرآیندی است که در آن نوع خاصی از سیمان از طریق عناصر اتصال، ماسه، آب و سیمان پرتلند ایجاد می شود. این روش حتی می تواند کمی گرانتر از نمای آجری یا فلزی باشد.

    با این حال بزرگترین مزیت کار با سیمان دوام آن است. سیمان اگر به درستی استفاده شود می تواند از خانه شما برای ۵۰ تا ۷۵ سال محافظت کند. می توان آن را با بافت منحصر به فرد و خشن ایجاد کرد که جلوه ای طبیعی به خانه می بخشد و حتی می تواند از تکنیک های غیرمعمول تری مانند پوشش سنگ های کوچک برای ظاهری بسیار خاص استفاده کند.

    فایبرسمنت

    نمای فایبرسمنت برد یک پیشرفت کاملاً جدید در دنیای ساخت و ساز است، تخته های سیمانی تک فایبر به پانل های پیش ساخته گفته می شود که از ترکیب سیمان خاص، الیاف سلولزی، سیلیس و آب ساخته می شوند. مواد فوق در اتوکلاو تحت حرارت و فشار به تخته های سیمانی فیبری تبدیل می شوند. همچنین با تقریباً ۸-۱۰٪ فیبر چوب برای انعطاف پذیری و دوام بیشتر ترکیب شده است.

    پانل های فایبر سمنت با خواص منحصر به فرد و فاقد مواد شیمیایی مانند آزبست سازگار با محیط زیست بوده و برای سلامتی انسان مضر نیستند، از این رو در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند.